Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 13423/ΓΔ4/2021, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 491/Β/9-2-2021, κάθε σχολείο οφείλει να κοινοποιεί τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του προς κάθε ενδιαφερόμενο. Ακολουθεί ο εσωτερικός κανονισμός του σχολείου μας για το έτος 2022-2023.
Αγαπητοί γονείς – κηδεμόνες και μαθητές/τριες,
Για να λειτουργήσει το σχολείο μας ομαλά και αποδοτικά θα πρέπει όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας (μαθητές/τριες, εκπαιδευτικοί, γονείς - κηδεμόνες, τοπικοί φορείς) να γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους. Ακολουθεί ο Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου μας, που ενέκριναν όλα τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων, ο Σύλλογος Γονέων και η Δημοτική Αρχή Σκοπός του είναι η αποτύπωση του τρόπου λειτουργίας της σχολικής μονάδας, για το σχολικό έτος 2022-23.
1. Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
Στο περιεχόμενο της σχολικής ζωής θα πρέπει να περιλαμβάνονται τα στοιχεία και οι δραστηριότητες που καλλιεργούν αυριανούς πολίτες ελεύθερους, υπεύθυνους, με ενεργό συμμετοχή και κοινωνική ευαισθησία, με δημοκρατικές αρχές κι ουμανιστικές αξίες.
Ειδικότερα:
1. Η οργάνωση της σχολικής ζωής, το κλίμα μέσα και έξω από την τάξη, η επικοινωνία ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας, η δομή και η λειτουργία της ομάδας στην τάξη και στο σχολείο διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο έχει ανάγκη να ενταχθεί ο μαθητής. Μορφές συμπεριφοράς, σχολικές επιδόσεις, κίνητρα, αξίες, στάσεις και νόρμες διαμορφώνονται με βάση την ανάγκη του παιδιού να βρίσκεται σε αρμονία με την ομάδα και να έχει την αποδοχή και την αναγνώρισή της. Είναι λοιπόν σημαντικότατο να διαμορφωθεί περιβάλλον θετικό.
2. Έλλειμμα των μαθητών που έχει προέλευση κοινωνική ή οικονομική ή φυσική και ιδιαιτερότητες με φυλετικό, θρησκευτικό, γλωσσικό ή άλλο χαρακτήρα, μέσα στο σχολείο και στις μεταξύ των μελών του σχέσεις δεν πρέπει για κανένα λόγο να αποτελούν στοιχεία διάκρισης.
Επιμέρους ενδεικτικά στοιχεία του κανονισμού λειτουργίας τα οποία εντάσσονται στη φιλοσοφία του σχολείου είναι και τα παρακάτω:
(α) Η συμμετοχή των μαθητών/τριων στις σχολικές δραστηριότητες είναι αναφαίρετο δικαίωμα και υποχρέωσή τους. Θεωρείται ακόμη καλύτερο ο μαθητής να χαίρεται, να επιδιώκει και να παρακινεί ο ίδιος για συμμετοχή στις δραστηριότητες.
(β) Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, όπως είναι οι εθνικές και οι θρησκευτικές γιορτές, οι αθλητικές, οι πολιτιστικές και οι άλλες σχολικές δραστηριότητες των μαθητικών κοινοτήτων, η συμμετοχή σε καινοτόμα προγράμματα μπορούν να γίνονται και με πρωτοβουλίες και ιδέες των ίδιων των μαθητών.
(γ) Μεγάλη σημασία στη σχολική ζωή των μαθητών έχουν ο δημοκρατικός διάλογος και οι κανόνες του. Η αναγνώριση των ρόλων, η δυνατότητα εναλλαγής με σεβασμό και χωρίς εντάσεις είναι βασικός στόχος της σχολικής ζωής. Η δημοκρατία και η δημοκρατική συμπεριφορά είναι αρετές που εμπεριέχονται ως στοιχεία στην πολυπρισματική και πολυδιάστατη αποστολή του σχολείου.
2. ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ
Το σχολείο είναι ο χώρος όπου οι μαθητές περνούν πολλές ώρες, μαθαίνουν, δημιουργούν, συνεργάζονται, παίζουν, χαίρονται αλλά αντιμετωπίζουν και δυσκολίες. Οι κανόνες έχουν σκοπό να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις, ώστε η πρόοδος να πραγματοποιείται αποτελεσματικότερα. Το σχολείο λειτουργεί ως μια κοινότητα αγωγής. Κοινός στόχος όλων των μετεχόντων στη σχολική κοινότητα είναι όχι μόνο η πρόοδος των μαθητών, αλλά κι η υιοθέτηση σημαντικών αξιών, όπως η συνεργασία κι η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της ιδιαιτερότητας του «άλλου», η ενσυναίσθηση, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η αγωγή υγείας κ.λ.π.
1. Φυσικοί κηδεμόνες του μαθητή είναι οι γονείς του (σε διαφορετική περίπτωση η κηδεμονία ορίζεται με επίσημα έγγραφα του ελληνικού κράτους. Αν κάποιος από τους γονείς του μαθητή δεν έχει την κηδεμονία του, πρέπει να ενημερωθεί άμεσα το σχολείο)
2. Οι γονείς και οι κηδεμόνες εγγράφουν τον μαθητή στο σχολείο, επικοινωνούν συχνά με τον διευθυντή και με τους εκπαιδευτικούς της τάξης, παρακολουθούν με ενδιαφέρον τη φοίτηση και τη σχολική επίδοση και ενημερώνουν υπεύθυνα το σχολείο για όλα τα ζητήματα που σχετίζονται με τον μαθητή και επηρεάζουν τη συμπεριφορά του στο σχολείο.
3. Σε περίπτωση που προκύψει ένα θέμα το οποίο αφορά μαθητή/ες και πρόκειται να απασχολήσει το σχολείο, ο πρώτος που πρέπει να ενημερωθεί σχετικά είναι ο γονέας – κηδεμόνας, ο οποίος με τη σειρά του οφείλει να συνεργαστεί με το σχολείο.
4. Για τη συμμετοχή του μαθητή σε ορισμένες σχολικές εκδηλώσεις είναι απαραίτητο να υπάρχει έγκριση του κηδεμόνα, όπως ορίζεται από την κείμενη νομοθεσία. Επίσης το σχολείο μπορεί να ζητήσει τη γνώμη ή την έγκριση του γονέα – κηδεμόνα για κάποιες άλλες εκδηλώσεις, για τις οποίες δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη. Αυτή η συνεργασία εμπεριέχει σημαντική ευθύνη και πρέπει να γίνεται με προσοχή.
5. Ο γονέας – κηδεμόνας δικαιούται να έχει πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για το μαθητή και οφείλει να προσέρχεται στις συγκεντρώσεις που ορίζει ο εκάστοτε εκπαιδευτικός της τάξης. Επίσης οφείλει και ο ίδιος να ενημερώνει το σχολείο για θέματα που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά του παιδιού του στο σχολείο.
Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στους εκπαιδευτικούς της τάξης και στο διευθυντή κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή.
Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να επιπλήττει ή να τιμωρεί ή να νουθετεί άλλο παιδί ή και το δικό του στον χώρο του σχολείου.
Γενικότερα κανένας ανήλικος ή ενήλικος δεν έχει δικαίωμα να βρίσκεται στο κτίριο ή στο προαύλιο του σχολείου χωρίς να έχει πάρει άδεια (με εξαίρεση την περίπτωση επείγουσας πρωινής ενημέρωσης εκπαιδευτικού από γονέα για έκτακτο θέμα).
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές/τριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου (εκτός κι αν του έχει δοθεί σχετική άδεια από το σχολείο). Εάν επιθυμεί να δώσει φαγητό στο παιδί του, παραδίδεται αυτό από τον γονέα σε δάσκαλο του σχολείου ή τη δ/νση.
Σε περίπτωση απουσίας μαθητή ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο, όπως επίσης και το σχολείο επικοινωνεί με την οικογένεια, ιδιαίτερα σε περίπτωση μακρόχρονης ή επαναλαμβανόμενης απουσίας. Το τηλέφωνο του σχολείου είναι στη διάθεσή των άμεσα ενδιαφερόμενων για οποιαδήποτε ενημέρωση. Θα πρέπει να γνωστοποιούνται έγκαιρα από όλους τους εκπαιδευτικούς οι ημέρες και ώρες των προγραμματισμένων μηνιαίων συναντήσεων γονέων-εκπαιδευτικών.
- Στο τέλος κάθε τριμήνου για τη βαθμολογία
- Όσες φορές κληθούν εκτάκτως από τον Δ/ντή ή τον Εκπαιδευτικό
- Στις πολιτιστικές εκδηλώσεις του Σχολείου
- Στις ειδικές συγκεντρώσεις Γονέων και Κηδεμόνων
- Στο τέλος κάθε διδακτικού έτους για τους τίτλους προόδου – σπουδών
Για οποιαδήποτε έκτακτη περίπτωση οι γονείς επικοινωνούν τηλεφωνικά με το
σχολείο και κανονίζουν ραντεβού με τη δ/νση ή τους εκπαιδευτικούς.
3. ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ
Το Σχολείο αποτελεί τον φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, γιατί ακριβώς εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις συγκεκριμένης κι οργανωμένης προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων της εκπαίδευσης. Γι’ αυτό πρέπει η συμμετοχή των μαθητών να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτηση των μαθητών υπονομεύει το σχολικό έργο και δυσχεραίνει την πρόοδο τους.
Η φοίτηση των μαθητών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, είναι υποχρεωτική. Οι μαθητές τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος – ιδίως τηρούν την ώρα έναρξης των μαθημάτων και κάθε άλλης σχολικής εκδήλωσης (πρωινή προσευχή, εορταστικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εξορμήσεις, εκδρομές κ.ά.). Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνον όταν συντρέχει σοβαρός λόγος (ασθένεια, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα κ.ά.).
Σε περίπτωση ασθενείας κατά την επάνοδο του μαθητή στο Σχολείο, μετά από απουσία δύο (2) ημερών, χρειάζεται ιατρική βεβαίωση ή υπεύθυνη δήλωση γονέα. Σε περίπτωση που κάποιος γονέας χρειαστεί, για ειδικό λόγο, να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως -την ίδια ημέρα- τον εκπαιδευτικό της τάξης και να υπογράψει σχετική υπεύθυνη δήλωση.
Για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και τις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι οπωσδήποτε απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας για τους μαθητές των Α’ και Δ΄ Τάξεων. Υπενθυμίζουμε την υποχρέωση έγκαιρης προσκόμισης Ατομικού Δελτίου Υγείας για τη συμμετοχή των μαθητών στη Φυσική Αγωγή.
(α) το πρόγραμμα ημερήσιας λειτουργίας του κλασικού και του ολοήμερου προγράμματος, όπως αυτά ορίστηκαν με σχετικές αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ
Η επίσκεψη και η παραμονή των γονέων στις αίθουσες την ώρα του μαθήματος δεν επιτρέπεται. Οι γονείς εισέρχονται στο σχολείο μόνο κατά τις προγραμματισμένες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων ή μετά από άδεια του Διευθυντή.
Οι εφημερεύοντες είναι υποχρεωμένοι για την ασφάλεια των παιδιών και οφείλουν να διατηρούν τις θύρες εισόδου και εξόδου του σχολείου τους κλειστές καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του.
– έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου: 08.15΄
– λήξη υποχρεωτικού προγράμματος – αποχώρηση μαθητών: 13.15΄
– λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου Προγράμματος: 16.00΄
Η κατανομή των διδακτικών ωρών και των διαλειμμάτων του σχολείου, καθώς και η διάρκειά τους, παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:
ΩΡΕΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
07:15 – 07:55 (40΄ ΠΥ)
07:55΄- 08.15΄ 20΄ Υποδοχή μαθητών
08.15΄- 09.40΄ 90΄ 1η διδακτική περίοδος
09.40΄- 10.00΄ 20΄ Διάλειμμα
10.00΄- 11.30΄ 90΄ 2η διδακτική περίοδος
11.30΄- 11.45΄ 15΄ Διάλειμμα
11.45΄- 12.25΄ 40΄ 5η ώρα
12.25΄- 12.35΄ 10΄ Διάλειμμα
12.35΄- 13.15΄ 40΄ 6η ώρα
13.15΄- 13.20΄ 5΄ Μετάβαση μαθητών Ολοήμερου στην αίθουσα σίτισης
13.20΄- 14.00΄ 40΄ 1η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος - Σίτιση
14:00− 14:15 15′ Διάλειμμα
14.15΄- 15:00΄ 45′ 2η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος - Μελέτη−Προετοιμασία
15:00΄- 15:15΄ 15΄ Διάλειμμα
Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά την αποχώρηση ανήκει αποκλειστικά στον γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου. Το ίδιο ισχύει και για τους μεταφερόμενους μαθητές/τριες καθώς οι γονείς – κηδεμόνες θα πρέπει να βρίσκονται στις προκαθορισμένες στάσεις τουλάχιστον πέντε λεπτά πριν την άφιξη του λεωφορείου Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους δε φεύγουν από το σχολείο ασυνόδευτοι αν ο κηδεμόνας τους κάποια μέρα καθυστερήσει (το σχολείο θα επικοινωνήσει άμεσα με τον γονέα για να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση). Επίσης αν σε περίπτωση αλλάξει η συνοδεία (βραχύχρονη ή μακρόχρονη), ο γονέας – κηδεμόνας θα πρέπει να ενημερώσει άμεσα το σχολείο Η αποχώρηση των μαθητών από το σχολείο γίνεται ως εξής:
- Με την ολοκλήρωση της της 3ης ή της 4ης ώρας, δηλαδή στις 15:00 ή στις 16:00 για όσους μαθητές είναι εγγεγραμμένοι στο Ολοήμερο Πρόγραμμα και οι γονείς- κηδεμόνες τους έχουν δηλώσει εξ αρχής την ακριβή ώρα αποχώρησής τους.
Οι ενήλικοι που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αποχώρησή τους, θα πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους, ενώ τους περιμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους, αλλά και για όσους συνεχίζουν το μάθημα.
Για οποιαδήποτε αλλαγή στο πρόγραμμα οι γονείς θα ενημερώνονται με γραπτή ανακοίνωση. Οι ανακοινώσεις θα αναρτώνται και στο site του σχολείου.
Η επικοινωνία με τους γονείς-κηδεμόνες θα γίνεται και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Οι μαθητές/τριες απολαμβάνουν την ελεύθερη ώρα τους χωρίς να τσακώνονται, και για οποιοδήποτε πρόβλημα που πιθανόν αντιμετωπίσουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος βγαίνουν στο προαύλιο συνοδευόμενοι από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν εκείνη την ώρα στην τάξη. Δεν επιτρέπεται η παραμονή τους στις αίθουσες ή στους διαδρόμους του σχολείου. Για τον λόγο αυτό η πλαϊνή πόρτα του κεντρικού κτιρίου θα παραμένει κλειδωμένη και θα ανοίγει με ευθύνη του εφημερευόντων εκπαιδευτικών. Οι αίθουσες το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα θα καθαρίζονται από την υπεύθυνη καθαρίστρια, ενώ και οι εκπαιδευτικοί θα είναι υπεύθυνοι για τον εξαερισμό τους.
Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα, συγκεντρώνονται ανά τάξη σε προκαθορισμένο σημείο της αυλής και με τη συνοδεία των εκπαιδευτικών προσέρχονται στις αίθουσες (ή παραμένουν στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν Γυμναστική).
Τέλος σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων ο χώρος παραμονής τους. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του παρά μόνο με την εποπτεία εκπαιδευτικού.
Βασική επιδίωξη των δράσεων των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι η καλλιέργεια της ομαδοσυνεργατικής, ερευνητικής, βιωματικής, συνεργατικής, δημιουργικής και κριτικά αναστοχαζόμενης εκπαιδευτικής διαδικασίας. Επιδιωκόμενος στόχος η καλλιέργεια και η ενίσχυση δεξιοτήτων, η επικοινωνία και συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η περιβαλλοντική συνείδηση, η υγιεινή διατροφή και η ψηφιακή πολιτειότητα (η ιδιότητα του ψηφιακού πολίτη αναπτύσσεται μέσω της ψηφιακής πολιτειότητας (Digital Citizenship), των κανόνων δηλαδή εκείνων βάση των οποίων ), των κανόνων δηλαδή εκείνων βάση των οποίων χρησιμοποιούμε υπεύθυνα την τεχνολογία) –στοιχεία που αποτελούν εφόδια ζωής για κάθε δημοκρατικό πολίτη του μέλλοντος και για κάθε ευνομούμενη πολιτεία.
Η χρήση και κατοχή κινητών τηλεφώνων, με βάση σχετική νομοθεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν επιτρέπεται για τους μαθητές. Κάθε κινητό που εντοπίζεται θα παρακρατείται από τη Δ/νση και θα παραδίδεται στον κηδεμόνα του μαθητή.
2. Να ζητά διευκρινίσεις για το μάθημα, να διατυπώνει σκέψεις και κρίσεις, να εκφράζει απορίες και γενικότερα να επιδιώκει την πληρέστερη κατανόηση του μαθήματος.
3. Να αναλαμβάνει εργασίες για αντικείμενα που τον ενδιαφέρουν και να ζητά τη βοήθεια των εκπαιδευτικών του για τη μέθοδο, το σχεδιασμό, τις βιβλιογραφικές πηγές κ.λ.π.
4. Να παίρνει μέρος σε όλες τις σχολικές και εξωσχολικές δραστηριότητες του σχολείου (εκδρομές, θεατρικές επισκέψεις, ανταλλαγές, σχολικές γιορτές, εκπαιδευτικά προγράμματα, αθλητικές συναντήσεις, διαγωνισμούς επιστημονικών και κοινωνικών φορέων κ.λ.π.).
5. Να παρακολουθεί την ενισχυτική διδασκαλία του σχολείου, αν οι εκπαιδευτικοί του κρίνουν ότι είναι απαραίτητη ή χρήσιμη. Ακόμα δικαιούται να ζητήσει τη βοήθεια του εκπαιδευτικού του σε προσωπική βάση, ώστε να επιλύσει συσσωρευμένες απορίες για το μάθημα και να ζητήσει απαντήσεις, διευκρινήσεις κ.λ.π, που θα τον διευκολύνουν να παρακολουθήσει καλύτερα την εξέλιξη του συγκεκριμένου μαθήματος. Η βοήθεια αυτή μπορεί να δοθεί, ύστερα από συνεννόηση με τον εκπαιδευτικό, στο τέλος του ημερησίου προγράμματος ή στον χρόνο που θα θεωρήσει ο εκπαιδευτικός κατάλληλο και φυσικά στον χώρο του σχολείου.
6. Να λαμβάνει γνώση του αξιολογημένου γραπτού δοκιμίου του (test, ωριαίο διαγώνισμα κ.λ.π.) και να ζητά διευκρινίσεις για το βαθμό του.
7. Να ζητά περισσότερες ασκήσεις για τον εαυτό του, όταν θέλει να εμπεδώσει κάποια ενότητα καλύτερα.
8. Μέσα σ’ ένα δημοκρατικό περιβάλλον να εκφράζει την άποψή του.
9. Να συμμετέχει δημιουργικά στην ομάδα του.
10. Να παίζει και να ψυχαγωγείται κατά την ώρα των διαλειμμάτων.
11. Να χρησιμοποιεί τους χώρους και τα μέσα του σχολείου.
12. Να επαινείται και να αμείβεται ηθικά για κάθε προσπάθεια που καταβάλλει προς όφελος δικό του ή των συμμαθητών του.
13. Να του παρέχεται περιβάλλον ψυχολογικής και σωματικής ασφάλειας.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να τηρούν τους προσωπικούς κανόνες υγιεινής. Επίσης, η συμπεριφορά τους πρέπει να είναι ευγενική και όχι βίαιη. Λεκτική και σωματική βία απαγορεύονται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες και αποτελούν σοβαρότατα παραπτώματα.
Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων οι μαθητές/τριες δεν προκαλούν άσκοπα φασαρία. Οφείλουν να έχουν τα απαραίτητα για το πρόγραμμά τους και να μην τα ξεχνούν συχνά.
Οι μαθητές/τριες οφείλουν να προσέχουν τον εξοπλισμό και τις εγκαταστάσεις του σχολείου. Κάθε καταστροφή, εκτός από τη ζημιά και τη δυσκολία αποκατάστασης, ασχημίζει και υποβαθμίζει τον χώρο στον οποίο λειτουργούν πολλές ώρες την ημέρα.
Ο εκπαιδευτικός οφείλει να παρατηρεί, να κατανοεί και να ερμηνεύει σωστά κάθε δυσκολία προσαρμογής των μαθητών. Έτσι κάθε φορά πρέπει να επιλέγει τους κατάλληλους διδακτικούς και παιδαγωγικούς χειρισμούς και να τους προσαρμόζει στις ανάγκες των μαθητών του.
Ο εκπαιδευτικός που γνωρίζει την οικογενειακή και κοινωνική κατάσταση των μαθητών του αντιμετωπίζει με ευαισθησία και λεπτούς χειρισμούς τα ιδιαίτερα προβλήματά τους.
Ο εκπαιδευτικός με την καθημερινή επαφή και επικοινωνία, φροντίζει να εξασφαλίσει την τάξη, την ησυχία, το ήρεμο κλίμα και την αρμονική συνεργασία όλων. Η αρμονική συνεργασία επιτυγχάνεται με τη δίκαιη συμπεριφορά του εκπαιδευτικού, τον παιδαγωγικό τρόπο επικοινωνίας και τον τρόπο με τον οποίο αξιολογεί τους μαθητές του.
- Τη συμμετοχή τους στο μάθημα και τις καθημερινές εργασίες της τάξης
- Την καθημερινή προφορική επίδοσή τους στο μάθημα της ημέρας
- Την επίδοσή τους στις γραπτές επαναληπτικές δοκιμασίες
- Την επιμέλεια και τη συνέπεια στις εργασίες που έχουν για το σπίτι
- Τη συμμετοχή στην ομάδα που ανήκουν.
Στο τέλος κάθε τριμήνου ο εκπαιδευτικός αξιολογεί τη συνολική επίδοση των μαθητών του και παραδίδει τη βαθμολογία στο διευθυντή.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφασίζει την ημερομηνία κατά την οποία οι γονείς θα ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους και θα πάρουν τους ελέγχους προόδου.
Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει κατά κύριο μέρος την περιγραφική αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή και ύστερα προχωρά στην αριθμητική αποτίμηση αυτής. Η προσέλευση των γονέων και κηδεμόνων στις συναντήσεις που ορίζονται από το σχολείο είναι απαραίτητη.
Ο σεβασμός και η υπακοή προς τον/τη συνοδό και τον οδηγό είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ασφάλεια των μαθητών.
4. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ
1. Οι εκπαιδευτικοί με την εν γένει συμπεριφορά τους συνεισφέρουν στη διαμόρφωση ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος μέσα στο σχολείο. Τις μεταξύ τους σχέσεις είναι απαραίτητο να τις διέπει ο αμοιβαίος σεβασμός και να τις χαρακτηρίζει η ειλικρινής, συναδελφική και ανθρώπινη επικοινωνία. Ανάλογη σχέση συνεργασίας και επικοινωνίας πρέπει επίσης να καλλιεργείται ανάμεσα σε αυτούς και τον Διευθυντή του σχολείου.
2. Οι εκπαιδευτικοί έχουν υποχρέωση να σέβονται τις απόψεις, τις ιδέες και τις προτάσεις των άλλων. Όταν έχουν άλλη άποψη, πρέπει να την υπερασπίζονται με επιχειρήματα και διάλογο. Σε κάθε περίπτωση θεωρείται επικρατούσα η άποψη που συγκεντρώνει την αποδοχή της πλειοψηφίας και αυτή ισχύει για τη σχολική μονάδα. Αυτή η δημοκρατική αρχή πρέπει να αποτελεί κανόνα της συλλογικής λειτουργίας του σχολείου. Άρα όλες οι αποφάσεις λαμβάνονται κατόπιν συνεδριάσεων του Συλλόγου Διδασκόντων.
3. Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα είναι απαραίτητο να συζητούν μεταξύ τους για τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν μέσα στην τάξη, να προβληματίζονται και να επιλέγουν κοινούς τρόπους για την αντιμετώπιση φαινομένων επιλήψιμης συμπεριφοράς μαθητών ή ορισμένων ειδικών περιπτώσεων που απαιτούν ιδιαίτερη φροντίδα, ευαισθησία και λεπτούς χειρισμούς εκ μέρους τους. Η συνεργασία όλων είναι όχι μόνο χρήσιμη, αλλά και επιβεβλημένη.
4. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού μέσα στη σχολική κοινότητα είναι υποστηρικτικός - καθοδηγητικός και η επίδρασή του καθοριστική. Εκτός από τη διδασκαλία των μαθημάτων, διαπαιδαγωγεί με το παράδειγμα και την καθημερινή του παρουσία. Επομένως, οι υποχρεώσεις του δεν περιορίζονται ούτε στην άρτια επιστημονική του κατάρτιση ούτε στην αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας του. Επεκτείνονται και πολύ πέρα από αυτά.
5. Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών, οι σχέσεις τους με τα υπόλοιπα μέλη της σχολικής κοινότητας και της εκπαιδευτικής ιεραρχίας περιγράφονται από την αντίστοιχη εκπαιδευτική νομοθεσία. Η σχολική μονάδα πρέπει να είναι μία ευνομούμενη ομάδα, για να έχει αποτελεσματικότητα και να αποτελεί για τους μαθητές παράδειγμα δημοκρατικής λειτουργίας και πρότυπο δημοκρατικής αγωγής.
6. Σημαντική αρετή του εκπαιδευτικού είναι να προωθεί, να ενθαρρύνει και να οργανώνει τόσο στο μάθημα όσο και σε άλλες σχολικές δραστηριότητες την ενεργό συμμετοχή των μαθητών. Χρέος του είναι να αξιοποιεί τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των μαθητών, να διευρύνει διαρκώς τα όρια της συμμετοχής τους στις διάφορες δραστηριότητες και να τους ωθεί να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες.
(α) Ειλικρινή και ανθρώπινη συνεργασία, ενδιαφέρον, δικαιοσύνη και αγάπη για τον μαθητή.
(β) Σεβασμό στην προσωπικότητα, στις ιδιαίτερες ανάγκες και στις κοινωνικές, πολιτισμικές, θρησκευτικές ή φυλετικές ιδιαιτερότητες του μαθητή, πράγμα που επιβάλλεται και από την πολυπολιτισμική συγκρότηση της σύγχρονης κοινωνίας μας.
(γ) Εξασφάλιση της ευταξίας μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας και στον σχολικό χώρο, με τήρηση των κανόνων δημοκρατικής συμπεριφοράς.
(δ) Συνειδητοποίηση του ρόλου που παίζει η εξασφάλιση της ευταξίας για την αποδοτική λειτουργία του σχολείου στον γνωστικό τομέα αλλά και για την καλλιέργεια της αυτοπειθαρχίας και της κοινωνικής συνείδησης στους μαθητές.
(α) Στον τρόπο με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί απευθύνουν τις ερωτήσεις και δίνουν τις απαντήσεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος και γενικά στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τους μαθητές.
(β) Στον τρόπο με τον οποίο βαθμολογούν και αξιολογούν τους μαθητές τους.
(γ) Στον τρόπο με τον οποίο εκτονώνουν τις εντάσεις που παρουσιάζονται μέσα στην τάξη και στην αποφασιστικότητα με την οποία αντιμετωπίζουν δυσλειτουργίες.
9. Οι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται για την προστασία του σχολικού χώρου και της περιουσίας του σχολείου. Παράλληλα, προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές σε θέματα που αφορούν την καθαριότητα, την υγιεινή και την αισθητική του χώρου μέσα στον οποίο φοιτούν.
10. Οι εκπαιδευτικοί φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων που γίνονται με ευθύνη του σχολείου. Ιδιαίτερη φροντίδα καταβάλλεται κατά την είσοδο και την αποχώρηση των μαθητών από το σχολείο, κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων καθώς και κατά την απομάκρυνσή τους από την αίθουσα διδασκαλίας.
11. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να τηρούν εχεμύθεια σε ό,τι αφορά τις αποφάσεις του συλλόγου των διδασκόντων, τις συζητήσεις και εκτιμήσεις σχετικά με τη σχολική επίδοση, τη συμπεριφορά και τη διαγωγή των μαθητών, τη βαθμολογία στις εξετάσεις και, γενικά, για όλα τα στοιχεία που αφορούν το σχολείο.
12. Η ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών πρέπει να γίνεται συστηματικά, προγραμματισμένα και όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία. Κάθε εκπαιδευτικός οφείλει να γνωστοποιήσει τις ώρες της εβδομάδας κατά τις οποίες θα μπορεί να δέχεται τους γονείς και να τους ενημερώνει λεπτομερώς και υπεύθυνα. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των γονέων θα ήταν χρήσιμο να μην υπάρχει μεγάλη διασπορά των ωρών ενημέρωσης κατά τη διάρκεια εβδομάδας.
Oι αρμοδιότητες, οι ευθύνες και τα καθήκοντα του Διευθυντή του σχολείου περιγράφονται και προβλέπονται από την εκπαιδευτική νομοθεσία. Στον κανονισμό λειτουργίας σχετικά με τον Διευθυντή θα μπορούσαν να αναφερθούν τα εξής:
1. Όταν ο Διευθυντής επικοινωνεί με τους μαθητές, όταν απευθύνεται σ’ αυτούς ή αντιμετωπίζει ειδικά ζητήματα, πρέπει να δείχνει αγάπη, ενδιαφέρον και φροντίδα. Η παιδαγωγική του ευθύνη είναι να διδάξει στην πράξη τους δημοκρατικούς κανόνες οργάνωσης της κοινωνίας του σχολείου.
2. Ακραία συμπεριφορά προς τους μαθητές, με αυταρχικό πνεύμα, απαξιωτικούς και προσβλητικούς χαρακτηρισμούς, θεωρείται και είναι αρνητικό στοιχείο. Περισσότερο πρέπει να χρησιμοποιεί τον έπαινο, τις παραινέσεις, τις συμβουλές και, γενικότερα, θετικά κίνητρα.
3. Ο Διευθυντής στις σχέσεις του με τους μαθητές δεν πρέπει να δείχνει έλλειψη ενδιαφέροντος για όσα γίνονται στο σχολείο ούτε να αμελεί να κάνει αισθητή την παρουσία του. Αποκλίσεις από τους κανόνες του σχολείου και γενικά τη σωστή μαθητική συμπεριφορά τις παρατηρεί, τις αντιμετωπίζει με παιδαγωγική ευθύνη, κάνει τις αναγκαίες υποδείξεις. Ο γενικός κανόνας ο οποίος ισχύει είναι ότι τα θετικά κίνητρα είναι περισσότερο αποτελεσματικά από τα αρνητικά. Ο Διευθυντής πρέπει να έχει υπόψη του ότι οι παρατηρήσεις, οι υποδείξεις, η αποδοκιμασία πράξεων και φαινομένων ή ακόμη και η επιβολή ποινής εντάσσονται μέσα στα καθήκοντά του και απορρέουν από το ρόλο του.
4. Η πρόσβαση των μαθητών στο Γραφείο του Διευθυντή γίνεται σχετικά άνετα. Η συζήτηση με τους μαθητές και η επικοινωνία μαζί τους γίνονται ελεύθερα, αλλά και με αμοιβαίο σεβασμό.
5. Ο Διευθυντής οφείλει να μη διαφοροποιεί κατά περίπτωση τη συμπεριφορά του προς τους μαθητές, γιατί θέτει υπό αμφισβήτηση τη δικαιολογημένη απαίτηση για ισότιμη και δίκαιη συμπεριφορά προς όλους. Οφείλει να χρησιμοποιεί με δικαιοσύνη και χωρίς διακρίσεις τα οποιασδήποτε μορφής κίνητρα, θετικά ή αρνητικά.
6. Ο Διευθυντής έχει τακτική επαφή με τους γονείς επιδιώκοντας την ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια. Με τη συνεργασία και την κοινή προσπάθεια επιλύονται καλύτερα και αποτελεσματικότερα τα προβλήματα που παρουσιάζονται. Οι αποφάσεις του Διευθυντή του σχολείου για θέματα που αφορούν άμεσα τους γονείς και τους μαθητές έχουν μεγαλύτερο κύρος, όταν προκύπτουν ύστερα από συνεργασία με τους γονείς.
7. Ο Διευθυντής φροντίζει ώστε στην επικοινωνία του με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, τους γονείς, τους μαθητές και τα άλλα μέλη της σχολικής κοινότητας να εξασφαλίζει την «έντιμη» διοικητικά και παιδαγωγικά σχέση, να αναγνωρίζει και να κατοχυρώνει τον ρόλο της κάθε πλευράς. Κάθε παράγοντας της σχολικής κοινότητας ασκεί έναν ιδιαίτερο ρόλο, που έχει το δικό του περιεχόμενο και τη δική του σημασία. Ο Διευθυντής του σχολείου οφείλει να δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε να ασκεί ο καθένας σωστά το ρόλο του.
8. Ο Διευθυντής του σχολείου με τις εμπειρίες και τις εξειδικευμένες γνώσεις του στον τομέα της διοίκησης της εκπαίδευσης οφείλει να δημιουργεί κλίμα αμοιβαίας κατανόησης και εκτίμησης ανάμεσα σ αυτόν και τους εκπαιδευτικούς και να εξασφαλίζει τη συνεργασία τους.
9. Ο Διευθυντής του σχολείου πρέπει να έχει την ικανότητα να κατανοεί τον σημαντικό ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα για την ομαλή λειτουργία του σχολείου, να παραδέχεται και να εκτιμά την προσωπικότητα του άλλου, να αναπτύσσει θετικές στάσεις απέναντι στους υφισταμένους του και να ικανοποιεί βασικές ανάγκες τους.
6. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ
Βασικός στόχος της σχολικής κοινότητας για την προώθηση του παιδαγωγικού έργου είναι η ανάπτυξη σε κάθε μαθητή της ικανότητας της αυτοπειθαρχίας στην τήρηση των κανόνων.
Όλα τα μέρη της σχολικής κοινότητας πρέπει να σέβονται και να τηρούν τον κανονισμό λειτουργίας του σχολείου.
Όλοι πρέπει να γνωρίζουν ποια συμπεριφορά είναι ανεκτή και ποια όχι από το σχολείο.
Όταν ένας μαθητής/τρια παραβιάζει συνειδητά και συστηματικά τους κανόνες συμπεριφοράς, προβλέπονται μέτρα ανάλογα με τις πράξεις και τη συμπεριφορά του.
- Επιβάλλονται μόνο όταν ο δάσκαλος έχει εξαντλήσει όλα τα παιδαγωγικά μέσα που βασίζονται στον διάλογο και την πειθώ με τον μαθητή και τους γονείς.
- Δεν προσβάλλουν την αξιοπρέπεια και την προσωπικότητα του μαθητή.
- Δε χρησιμοποιούνται ως απειλές ή εκφοβισμός, αλλά ως συνέπεια.
- Επιβάλλονται πρωτίστως για όφελος του μαθητή, αλλά και για να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των μαθητών και η εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
Δεν επιβάλλεται σαν ποινή και ούτε χρησιμοποιείται ως απειλή, η μείωση της βαθμολογίας στα μαθήματα.
Τα είδη των πειθαρχικών μέτρων επιβάλλονται στο μαθητή ανάλογα με την παραβατική συμπεριφορά του από τον δάσκαλο, τον διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων. Συνοπτικά τα στάδια επιβολής των πειθαρχικών ποινών σε μαθητή που συνεχίζει να έχει συστηματικά παραβατική συμπεριφορά είναι:
- Παρατήρηση από τον διευθυντή και τηλεφωνική ενημέρωση του γονέα ή κηδεμόνα.
- Επίπληξη από τον διευθυντή και κλήση του γονέα ή κηδεμόνα στο σχολείο για κοινή αντιμετώπιση του προβλήματος.
- Σε κάθε περίπτωση του 2ου σταδίου ενημερώνεται γραπτώς ο γονέας ή κηδεμόνας.
- Καλεί τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου και σε συνεργασία με τους γονείς ή κηδεμόνες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.
- Έχει τη δυνατότητα, αν το κρίνει σκόπιμο, να ζητήσει τη βοήθεια παιδοψυχολόγου ή άλλου ειδικού επιστήμονα με τη σύμφωνη γνώμη και συνεργασία του γονέα ή κηδεμόνα (πάντα μέσα από τους επίσημους φορείς του τόπου).
- Μετά τη αναλυτική εξέταση του θέματος και τη λήψη όλων των απαιτούμενων μέτρων, ο Σύλλογος Διδασκόντων παίρνει την τελική απόφαση. Ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να αποφασίσει, αν το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα σοβαρό και επαναλαμβανόμενο, την αλλαγή τμήματος του μαθητή ή την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος πάντα προς το συμφέρον του ίδιου του μαθητή.
7. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΜΥΝΑ
Σε περίπτωση κινδύνου και με βάση πάντα τα Μνημόνια Πολιτικής Προστασίας (έχουν επικυρωθεί από τον Σύλλογο Διδασκόντων κι έχουν αποσταλεί στη Δ/νση ΠΕ), το διδακτήριο εκκενώνεται σύμφωνα με το σχέδιο, που έχει εκτελεστεί κατά τις ασκήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί για την καλύτερη ετοιμότητα προσωπικού και μαθητών.
Στις περιπτώσεις που οι μαθητές/τριες δεν βρίσκονται στις δικές τους αίθουσες, αλλά σε άλλο χώρο του διδακτηρίου, όπως κατά τη διάρκεια του Ολοήμερου, ή στην αίθουσα εκδηλώσεων ή στους Η/Υ κ.α. τότε ακολουθούν όσα προβλέπονται από το σχέδιο εκκένωσης.
Ο/η εκπαιδευτικός βάζει σε γραμμή τα παιδιά, ανοίγει την πόρτα της αίθουσας και περιμένει εκεί οδηγίες από τον υπεύθυνο ασφαλείας του ορόφου.
ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΟΣΟ ΤΟ ΔΥΝΑΤΟΝ ΗΣΥΧΙΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΙ ΟΙ ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ.
Όταν πάρει την άδεια κατευθύνεται προς την ΕΞΟΔΟ που προβλέπει η σήμανση της αίθουσας.
Ακολουθεί τη σειρά εκκένωσης των αιθουσών που ορίζεται στον πίνακα προτεραιότητας του κτιρίου.
Επιβλέπει ώστε τα παιδιά να κινούνται στην ΕΞΟΔΟ με τον τρόπο που έχουν διδαχθεί, ΓΡΗΓΟΡΑ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΤΡΕΧΟΝΤΑΣ.
Κατευθύνεται στον ορισμένο υπαίθριο χώρο όπου ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΝΕΙ το τμήμα του.
ΚΑΜΙΑ ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΕΝ ΕΚΚΕΝΩΝΕΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟ ΤΩΝ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ.
Τα τμήματα που ήδη βρίσκονται στην αυλή κατευθύνονται στον ορισμένο χώρο συγκέντρωσης.
ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ…
Ακόμη και μετά από έναν ισχυρό καταστροφικό σεισμό, υπάρχει επαρκής χρόνος για την ασφαλή εκκένωση του διδακτηρίου, αρκεί να γίνει συντονισμένα (συνήθως ακολουθούν ισχυρότατοι μετασεισμοί σε μικρό χρονικό διάστημα από τον κύριο, ίσως και με μερικά λεπτά διαφορά).
Για να επιτευχθεί αυτό απαιτούνται: ψυχραιμία και «καθαρό μυαλό», άριστη γνώση του σχεδίου, πιστή εφαρμογή και αρκετή εξάσκηση καθώς οι συνθήκες καταστροφής σε πραγματικό χρόνο (πτώση σοβάδων, αντικειμένων, τοίχων, εμπόδια στις αίθουσες και στους διαδρόμους διαφυγής, ελάχιστη ορατότητα και αποπνικτική ατμόσφαιρα λόγω της σκόνης, κατεστραμμένες εγκαταστάσεις κλπ.) αυξάνουν κατακόρυφα τον παράγοντα του κινδύνου .
Ο πανικός, η βιασύνη και οι αψυχολόγητες ενέργειες, είναι οι κύριοι υπεύθυνοι για τα περισσότερα ατυχήματα- δυστυχήματα που συμβαίνουν και ΟΧΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ!
Προσωπικές εκτιμήσεις και αυτενέργειες έξω και πέρα από τον συνολικό σχεδιασμό και συντονισμό, είναι πολύ πιθανό να οδηγήσουν σε σύγχυση με απρόβλεπτες συνέπειες για τα μέλη του οργανισμού.
ΚΟΙΝΟΣ ΠΑΡΑΝΟΜΑΣΤΗΣ Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΜΕ ΚΑΘΕ ΤΡΟΠΟ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΖΩΗΣ
Σ.Σ: Ο συγκεκριμένος Εσωτερικός Κανονισμός θα μεταβάλλεται και θα προσαρμόζεται σύμφωνα πάντα με τα πρωτόκολλα υγιεινής του ΕΟΔΥ και του υπουργείου Υγείας απέναντι στη νόσο covid-19
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου